sekcja tematyczna
wszystkie
Sekcja Antropologii Filozoficznej
Sekcja Dydaktyki Filozofii
Sekcja Epistemologii i Metafilozofii
Sekcja Etyki Ogólnej
Sekcja Etyki Szczegółowej i Stosowanej
Sekcja Filozofii Kultury
Sekcja Filozofii Przyrody i Filozofii Przyrodoznawstwa
Sekcja Filozofii Religii
Sekcja Filozofii Społeczeństwa, Prawa i Polityki
Sekcja Filozofii Sztuki i Estetyki
Sekcja Filozofii Techniki
Sekcja Filozofii Umysłu i Kognitywistyki
Sekcja Gości Zagranicznych / Foreign Guest Section – Polish Philosophy: Past and Present
Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej
Sekcja Historii Filozofii Polskiej
Sekcja Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej
Sekcja Logiki
Sekcja Metodologii i Filozofii Nauki
Sekcja Ontologii i Metafizyki
Sekcja Semiotyki i Filozofii Języka
typ wydarzenia
wszystkie
panel dyskusyjny
referat w panelu dyskusyjnym
referat w sekcji tematycznej
referat w sympozjum specjalnym,
sympozjum specjalne
wydarzenie odwołane
wydarzenie specjalne
wykład plenarny
zebranie
dzień
wszystkie
09.wrz | poniedziałek
10.wrz | wtorek
11.wrz | środa
12.wrz | czwartek
13.wrz | piątek
14.wrz | sobota
sympozjum lub panel
wszystkie
Sympozjum poświęcone Alvinowi Plantindze
Etyka biznesu
Etyka życia publicznego
Filozofia a religia
Filozofia ekonomii
Filozofia religii. Kontrowersje
Filozofia w szkole
Filozofia, nauka i religia – oczekiwania, roszczenia i kompetencje
Filozofie Wschodu
Historia filozofii a filozofia
Logika filozoficzna – filozofia w logice
Lubelska Szkoła Filozoficzna
Naturalizm - nadnaturalizm
Obecność myśli Kazimierza Twardowskiego we wczesnej fenomenologii polskiej
Ontologia formalna w Polsce
Pamięci i dziełu Profesora Leona Koja
Pomniki Chrześcijańskiej Myśli Filozoficznej XX wieku
Przedmioty światopoglądowo-aksjologiczne w szkole. Spór o pluralizm w edukacji
Pytanie o metodologię nauk dziś
W kręgu polskiej filozofii chrześcijańskiej XX wieku
Znaczenie filozofii Kartezjusza
czas
wszystkie
09:00-10:30
10:30-11:00
10:30-12:45
11:00-11:30
11:45-12:15
12:15-12:45
12:45-13:15
13:30-15:00
15:00-17:00
15:45-16:15
16:30-17:00
17:00-17:30
17:00-19:15
17:30-18:00
18:15-18:45
18:45-19:15
19:15-19:45
20:30-22:00
sala
wszystkie
Atrium
Atrium Collegium Norwidianum
Aula Stefana Kardynała Wyszyńskiego (Gmach Główny KUL)
C-201A (Collegium Jana Pawła II)
C-241A (Collegium Jana Pawła II)
C-304 (Collegium Jana Pawła II)
C-306 (Collegium Jana Pawła II)
C-321 (Collegium Jana Pawła II)
C-324 (Collegium Jana Pawła II)
C-605 (Collegium Jana Pawła II)
C-608 (Collegium Jana Pawła II)
C-623 (Collegium Jana Pawła II)
Centrum Spotkania Kultur
CN-101 (Collegium Norwidianum)
CTW-02 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-102 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-104 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-113 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-114 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-202 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-203 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-204 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-216 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-217 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-219 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-220 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-302 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-304 (Centrum Transferu Wiedzy)
CTW-408 (Centrum Transferu Wiedzy)
GG-207 (Gmach Główny KUL)
GG-208 (Gmach Główny KUL)
GG-213 (Gmach Główny KUL)
GG-245 (Gmach Główny KUL)
GG-246 (Gmach Główny KUL)
GG-247 (Gmach Główny KUL)
GG-248 (Gmach Główny KUL)
KONTAKT Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Kościół Akademicki
Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Spotkanie przed Pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego w Lublinie
Spotkanie przed Pomnikiem Marszałka Józefa Piłsudskiego
Spotkanie przed Urzędem Miasta Lublina
organizator
wszystkie
Sekcja Antropologii Filozoficznej
Sekcja Dydaktyki Filozofii
Sekcja Epistemologii i Metafilozofii
Sekcja Etyki Ogólnej
Sekcja Etyki Szczegółowej i Stosowanej
Sekcja Filozofii Kultury
Sekcja Filozofii Przyrody i Filozofii Przyrodoznawstwa
Sekcja Filozofii Religii
Sekcja Filozofii Społeczeństwa, Prawa i Polityki
Sekcja Filozofii Sztuki i Estetyki
Sekcja Filozofii Techniki
Sekcja Filozofii Umysłu i Kognitywistyki
Sekcja Gości Zagranicznych/Foreign Guest Section
Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej
Sekcja Historii Filozofii Polskiej
Sekcja Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej
Sekcja Logiki
Sekcja Metodologii i Filozofii Nauki
Sekcja Ontologii i Metafizyki
Sekcja Semiotyki i Filozofii Języka

abstrakt
10:30 | Zbigniew Drozdowicz | Oświeceniowe korygowanie kartezjanizmu 11:00 | Przemysław Gut | Program epistemologiczny Kartezjusza 11:45 | Tomasz Stegliński | Etyka i medycyna jako jedyne owoce nauki Kartezjańskiej
dzień i godzina
(Wtorek) 10:30 - 12:45
sala
CTW-204 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i WspółczesnejKierownik Sekcji: prof. dr hab. Adam Grzeliński (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Anna Markwart (UMK)
obradom przewodniczy

prof. dr hab. Adam Grzeliński
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

abstrakt
10:30 | Maciej Soin | Etyka biznesu a etyka intencji [kliknij] 11:00 | Halina Zboroń | Współczesne wyzwania wobec idei społecznej odpowiedzialności biznesu [kliknij] 11:45 | Jacek Sójka |
dzień i godzina
(Wtorek) 10:30 - 19:15
sala
CTW-216 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Etyki Szczegółowej i StosowanejPrzewodnicząca: dr hab. Natasza Szutta (Uniwersytet Gdański)
Sekretarz: mgr Krystyna Bembennek (Uniwersytet Gdański)
obradom przewodniczy

dr hab. Jacek Sójka, prof. UAM
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

abstrakt
We wstępnym wykładzie sympozjum przedstawię dotychczasowe wyniki ontologów polskich, którzy wykorzystywali metody formalne. Takimi ontologami byli m. in. Salamucha, Drewnowski, Bocheński, Suszko, Omyła, Wolniewicz, Perzanowski, Woleński, Paśniczek i – prawdopodobnie
abstrakt
We wstępnym wykładzie sympozjum przedstawię dotychczasowe wyniki ontologów polskich, którzy wykorzystywali metody formalne. Takimi ontologami byli m. in. Salamucha, Drewnowski, Bocheński, Suszko, Omyła, Wolniewicz, Perzanowski, Woleński, Paśniczek i – prawdopodobnie – wielu innych. Przedstawię zatem główne dokonania (niestety bardzo ogólnie) powyższych filozofów formalnych z nadzieją, że w pytaniach szczegółowych uczestników sympozjum będę mógł dokładniej odpowiedzieć na pytanie: czym jest ontologia formalna?
Janusz Kaczmarek
Janusz Kaczmarek – Od zdania elementarnego do topologicznej ontologii [kliknij]
Bartłomiej Skowron – Bogate struktury matematyczne jako materiał dla ontologii formalnej [kliknij]
Piotr Błaszczyk – Ontologia tekstu matematycznego [kliknij]
Sympozjum specjalne Ontologia formalna w Polsce: wczoraj, dziś i jutro – kliknij
dzień i godzina
(Wtorek) 17:00 - 19:15
sala
CTW-113 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Ontologii i MetafizykiPrzewodniczący Sekcji: dr hab. Marek Piwowarczyk prof. KUL
Sekretarz Sekcji: dr Bartłomiej Skowron (PW)
obradom przewodniczy
dr hab. Janusz Kaczmarek, prof. UŁ oraz dr Bartłomiej Skowron
Janusz Kaczmarek – Uniwersytet Łódzki, Bartłomiej Skowron – Politechnika Warszawska

abstrakt
Zapraszamy do udziału w sympozjum specjalnym „Pytanie o metodologię nauk dziś”, które odbędzie się podczas XI Polskiego Zjazdu Filozoficznego. Okazją do zorganizowania sympozjum jest ukazanie się kompendium Metodologia nauk w
abstrakt
Zapraszamy do udziału w sympozjum specjalnym „Pytanie o metodologię nauk dziś”, które odbędzie się podczas XI Polskiego Zjazdu Filozoficznego.
Okazją do zorganizowania sympozjum jest ukazanie się kompendium Metodologia nauk w serii Dydaktyka Filozofii (Lublin: Wydawnictwo KUL 2019) pod redakcją Stanisława Janeczka, Moniki Walczak i Anny Starościc. Monografia wyrasta z tradycji metodologii nauk, zapoczątkowanej i rozwijanej przez Księdza Profesora Stanisława Kamińskiego (1919-1986) i oddaje koncepcyjnie jego rozumienie metodologii nauk. Jej publikacja zbiega się ze 100-leciem urodzin Księdza Profesora Kamińskiego, metodologa i filozofa nauki, wieloletniego kierownika Katedry Metodologii Nauk na Wydziale Filozofii KUL, postaci centralnej dla Lubelskiej Szkoły Filozoficznej, głównego architekta jej profilu logicznego i metodologicznego, a także metodologicznego stylu badań i kształcenia w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Wyznacza go monografia S. Kamińskiego poświęcona nauce „Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk” (wydanie 1, 1961; wydanie 4, 1992). Jego publikacje i wykłady z ogólnej metodologii nauk formowały intelektualnie studentów i pracowników wszystkich Wydziałów KUL. Znalazły one kontynuację i uzupełnienie w wykładach prowadzonych przez jego uczniów, zwłaszcza ks. prof. Andrzeja Bronka dla studentów filozofii teoretycznej[1] i ks. prof. Zygmunta Hajduka dla studentów filozofii przyrody[2], a także m.in. w wykładach ks. prof. Józefa Herbuta, dr Stanisława Majdańskiego, prof. Stanisława Kiczuka i ich uczniów. Kamińskiego podejście do nauki charakteryzuje z jednej strony uznanie wielości i odrębności różnych typów nauk, wrażliwość na historyczną zmienność pojęcia nauki i rozwój samej nauki oraz sposobów jej uprawiania, z drugiej zaś strony podkreślanie jedności nauki i specyfiki racjonalności naukowej w stosunku do innych obszarów kultury (np. religii czy techniki) oraz autonomii nauki w świecie kultury a także metodologicznej autonomii poszczególnych typów nauk i dyscyplin naukowych. W ten sposób dostarcza ogólnoteoretycznych schematów analityczno-interpretacyjnych i porządkujących nauki w ich jedności i różnorodności.
Tom „Metodologia nauk” jest już dziewiątą pozycją w serii „Dydaktyka Filozofii” wydawaną przez Wydział Filozofii KUL we współpracy z Sekcją Filozoficzną Wykładowców Uczelni Katolickich w Polsce[3]. Jej celem jest ambitna próba zaprezentowania – syntetycznego, choć z konieczności ujętego wybiórczo – całokształtu problematyki filozoficznej i metafilozoficznej. Składać się będzie z dwunastu tomów ukazujących specyfikę metodologiczną i treściową poszczególnych dyscyplin. Choć seria akcentuje światopoglądowy, a nawet chrześcijański wymiar filozofowania, to jednak dąży do ukazania różnorodności stylów właściwych zwłaszcza współczesnej kulturze filozoficznej. Autorami są specjaliści z różnych środowisk akademickich oraz reprezentujący różne opcje filozoficzne i ideowe.
Tom „Metodologia nauk”, odpowiednio do dzisiejszej refleksji nad nauką, podejmuje nie tylko wątki wyznaczone tytułem, ale także kwestie należące do zyskującej na znaczeniu filozofii nauki czy studiów nad nauką i techniką (technologią) czy naukoznawstwa. W dwu obszernych częściach omawia w wymiarze historycznym i systematycznym naturę nauki oraz poszczególne jej typy, akcentując problematykę metafilozoficzną. Zwrócono uwagę na wpływ rozmaitych czynników, które warunkują sposób jej tworzenia i oddziaływania, tyleż podmiotowy, co kulturowy i społeczny.
Sympozjum zaplanowano jako spotkanie dyskusyjne nad aktualnością refleksji metodologicznej dziś, jej charakterem i istotnymi pytaniami we współczesnej nauce. Chcemy zastanowić się nad następującymi problemami:
na czym polega dzisiaj ważność i specyfika refleksji metodologicznej?;
czym wyróżnia się metodologiczne podejście do nauki, ujmujące naukę w aspekcie epistemicznym, jako działalność poznawczą?;
jak uprawiać tradycyjną metodologię nauk, tj. nabudowaną na tradycji szkoły lwowsko-warszawskiej i klasycznej tradycji filozofii scholastycznej, we współczesnych kontekstach intelektualnych i instytucjonalnych?;
kto i jak uprawia dzisiaj najbardziej twórczo metodologię nauk?;
gdzie znaleźć można najciekawsze problemy i dyskusje?;
czy metodologii nauk bliżej dzisiaj do logiki, filozofii czy historii nauki?
jak lokuje się metodologiczna refleksja nad nauką w kontekście wielości i różnorodności dziedzin oraz podejść ją charakteryzujących?
jak zmienia się aparatura pojęciowa metodologii nauk a tym samym jej przedmiot (ona sama nazywa się dzisiaj chętnie filozofią nauki)?;
czy nazwa metodologia nauk pozostaje jeszcze nośna?;
w jakim języku ją uprawiać, aby nie była jedynie dziedziną wsobną i hermetyczną, interesującą jedynie samych metodologów?;
czy kategorie metodologiczne opisujące i interpretujące naukę, wypracowane w odniesieniu do nauki rozumianej i uprawianej monodyscyplinarnie, pozostają adekwatne do współcześnie akcentowanego interdyscyplinarnego i multidyscyplinarnego sposobu uprawiania nauki?;
jeżeli tak, to jakie kategorie stosować do opisu i wyjaśniania interdyscyplinarności nauki?;
w jaki sposób współczesny kontekst organizacyjno-instytucjonalny (np. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, nazywana Ustawą 2.0) zmienia dotychczasowy sposób rozumienia i praktykę uprawiania nauki a co za tym idzie jej metodologiczną charakterystykę?
Monika Walczak
Sympozjum prowadzą:
dr hab. Monika Walczak, prof. KUL
ks. prof. dr hab. Stanisław Janeczek
[1] Wersja tych wykładów dostępna jest na stronie internetowej KUL pod adresem www.kul.pl/bronk, data dostępu: 21.07.2019 r., chodzi o wykłady prowadzone od lutego do czerwca 2002 r.
[2] Wykłady te stały się podstawą dla skryptu wydanego przez Z. Hajduka, Ogólna metodologia nauk, Lublin: RW KUL 2001, 2005; wyd 6., Wydawnictwo KUL 2012.
[3] kul.pl/dydaktyka.filozofii
dzień i godzina
(środa) 10:30 - 12:45
sala
CTW-113 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Metodologii i Filozofii NaukiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Ryszard Kleszcz (UŁ)
Sekretarz Sekcji: dr Marcin Będkowski (UW)
obradom przewodniczy

dr hab. Monika Walczak, prof. KUL
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

abstrakt
10:30 | dr Przemysław Spryszak | George Berkeley i John Stuart Mill o pożytkach płynących z religii - kliknij 11:00 | prof. dr hab.Tomasz Kupś | Idea Boga w
dzień i godzina
(środa) 10:30 - 12:45
sala
CTW-204 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i WspółczesnejKierownik Sekcji: prof. dr hab. Adam Grzeliński (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Anna Markwart (UMK)
obradom przewodniczy

prof. dr hab. Zbigniew Drozdowicz
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

abstrakt
10:30 | Ołena Łucyszyna | O pojęciu porozumienia semantycznego (samaya, saṁketa) w filozofii indyjskiej [kliknij] 11:00 | Monika Nowakowska | Konsekwencje systemowe antykonwencjonalizmu w filozofii języka mimansy [kliknij] 11:45
dzień i godzina
(środa) 10:30 - 12:45
sala
CTW-220 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Historii Filozofii Starożytnej i ŚredniowiecznejPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Mikołaj Olszewski (PAN)
Sekretarz Sekcji: dr hab. Dorota Zygmuntowicz, prof. PAN
obradom przewodniczy

dr hab. Paweł Sajdek, prof. UP
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

abstrakt
17:00 | Wojciech Starzyński | Problem klasyfikacji fenomenów psychicznych jako motyw kartezjański w myśli Twardowskiego [kliknij] 17:30 | Marek Piwowarczyk | Pojęcia zależności i niesamodzielności we wczesnej fenomenologii polskiej
dzień i godzina
(środa) 17:00 - 19:15
sala
C-241A (Collegium Jana Pawła II)
organizator
Sekcja Historii Filozofii PolskiejPrzewodniczący Sekcji: dr hab. Andrzej Wawrzynowicz, prof. UAM
Sekretarz Sekcji: mgr Krystian Pawlaczyk (UAM)
obradom przewodniczy

dr hab. Marek Piwowarczyk, prof. KUL
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

abstrakt
Wprowadzenie prof. dr hab. Jacek Paśniczek prof. Zbysław Muszyński, Semiotyczne warunki porozumiewania się w ujęciu Leona Koja [kliknij] prof. Józef Dębowski, Zasada przezroczystości. Punkt widzenia Leona Koja [kliknij] prof. Jacek
abstrakt
Wprowadzenie prof. dr hab. Jacek Paśniczek
prof. Zbysław Muszyński, Semiotyczne warunki porozumiewania się w ujęciu Leona Koja [kliknij]
prof. Józef Dębowski, Zasada przezroczystości. Punkt widzenia Leona Koja [kliknij]
prof. Jacek Paśniczek, Poglądy Leona Koja na opozycję ‘ekstensja-intensja’ [kliknij]
prof. Paweł Kawalec, Bayesowskie ujęcie obiektywności w nauce [kliknij]
prof. Marek Hetmański, Zdarzeniowa koncepcja znaku Leona Koja [kliknij]
prof. Paweł Łupkowski, Formalna analiza dialogów prowadzonych w języku naturalnym [kliknij].
Sympozjum pt. Pamięci i dziełu Profesora Leona Koja – kliknij
dzień i godzina
(środa) 17:00 - 19:15
sala
CTW-114 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Semiotyki i Filozofii JęzykaPrzewodnicząca Sekcji: prof. dr hab. Joanna Odrowąż-Sypniewska (UW)
Sekretarz Sekcji: mgr Natalia Karczewska (UW)
obradom przewodniczy

prof. dr hab. Jacek Paśniczek
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

abstrakt
Alvin Plantinga jest jednym z najbardziej wpływowych współczesnych przedstawicieli teizmu w filozofii analitycznej. Jego prace przyczyniły się do ożywienia problematyki filozofii Boga i religii oraz odnowienia filozofii chrześcijańskiej i podniesienia
abstrakt
Alvin Plantinga jest jednym z najbardziej wpływowych współczesnych przedstawicieli teizmu w filozofii analitycznej. Jego prace przyczyniły się do ożywienia problematyki filozofii Boga i religii oraz odnowienia filozofii chrześcijańskiej i podniesienia teizmu do rangi poważnego stanowiska intelektualnego po dekadach dominacji neopozytywistycznego ateizmu w kręgach akademickich. Plantinga szereg ważnych dyskusji i debat w filozofii religii, teologii naturalnej, religijnej epistemologii i apologetyce chrześcijańskiej. Apelował do filozofów chrześcijańskich, aby odważnie uprawiali filozofię z perspektywy chrześcijańskiej i tworzyli alternatywny pogląd wobec ateistycznego naturalizmu dzisiejszej nauki i konstruktywistycznego antyrealizmu dzisiejszej humanistyki. W jego przekonaniu, filozofowie chrześcijańscy mają takie samo prawo wychodzić z przesłanek chrześcijańskich, jak filozofowie sekularni z przesłanek ateistycznych i naturalistycznych. Plantinga jest przy tym jednym z najbardziej wnikliwych i precyzyjnych umysłów filozoficznych naszych czasów, który stanowi wzór dla wielu analitycznych filozofów religii.
Najbardziej wyrazistym wkładem Plantingi do filozofii religii są jego badania nad warunkami racjonalności przekonań teistycznych i stworzenie współczesnej wersji argumentu z wolności woli w dyskusji z ateistycznym argumentem ze zła (the Free-Will Defence). Obrona wolnej woli to teoria oparta na wyrafinowanej logicznie i teologicznie koncepcji wiedzy pośredniej (middle knowledge). W ramach stanowiska tzw. „epistemologii zreformowanej”, Plantinga broni racjonalności przekonań religijnych, proponując własną koncepcję racjonalności przekonań (nie tylko religijnych). Twierdzi, że wiara bez dowodów jest racjonalna. Mimo że argumenty na rzecz teizmu nie są konieczne dla racjonalności wiary religijnej, to zdaniem Plantingi istnieją takie argumenty i niejako dodatkowo wzmacniają wiarę w Boga. Plantinga rozwinął ciekawą wersję modalnego argumentu ontologicznego. Argumenty te pełnią również inne cele: (1) pokazują teizm jako racjonalną opcję intelektualną; (2) wskazują na ważne związki pomiędzy zbiorem przekonań teistycznych a innymi zagadnieniami filozofii; (3) wzmacniają i potwierdzają prawdziwość wiary chrześcijańskiej; (4) podwyższają wiarygodność przekonań teistycznych wobec ateizmu i naturalizmu.
Kolejnym obszarem zainteresowań Plantingi jest teologia filozoficzna, w ramach której rozważał problem spójności doktryny Bożej prostoty. Wychodząc od pojęcia Bożej aseiczności analizował problem wzajemnej identyczności atrybutów Boga oraz relację atrybutów do Bożej natury. Wskazywał, że jeśli Bóg ma jakieś własności esencjalnie, to wydaje się że w jakimś istotnym sensie jest od nich zależny w swym istnieniu, co narusza Jego aseiczność. Po odrzuceniu stanowiska tomistycznego i kartezjańskiego, konkludował, że badanie dziedziny przedmiotów abstrakcyjnych może być uznane za dobry sposób eksploracji natury Boga.
Ostatnim szerokim obszarem zainteresowań Plantingi jest krytyka racjonalności metafizycznego naturalizmu oraz związanej z nim ateistycznej wizji świata odwołującej się do neodarwinowskiego ewolucjonizmu. Jego zdaniem, nie istnieje konflikt między religią i nauką, lecz między religią (teizmem) a naturalizmem. Ewolucyjny argument Plantingi przeciwko naturalizmowi wychodzi z założenia, że czym innym są przekonania prawdziwe, a czym innym przekonania służące przetrwaniu. Jeśli ludzkie zdolności kognitywne wyewoluowały w taki sposób, aby wytworzyć przekonania służące tylko przetrwaniu i maksymalizujące procesy podtrzymujące i reprodukujące życie, to wiarygodność tych zdolności w ocenie prawdy naturalizmu i ewolucjonizmu także jest zawodna. Zdolności te mogą być wiarygodne tylko wówczas, gdy ewolucyjne procesy nie są ślepe, lecz są kierowane przez Boga w taki sposób, aby stworzyć istoty mające możliwość tworzenia przekonań prawdziwych, a nie tylko przekonań pragmatycznie służących przetrwaniu. Ewolucja aparatu tworzącego przekonania służące przetrwaniu nie jest wiarygodna teoretycznie.
Celem sesji jest syntetyczne i ogólne przybliżenie głównych idei filozoficznych Plantingi oraz dyskusja nad nimi.
W sympozjum, które odbędzie się 11 września 2019 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II udział wezmą:
prof. dr hab. Piotr Gutowski (KUL)
dr Błażej Gębura (KUL)
prof. dr hab. Dariusz Łukasiewicz (UKW)
dr Marek Pepliński (UG)
dr hab. Ryszard Mordarski, prof. UKW (UKW)
prof. dr hab. Tadeusz Szubka (US).
dzień i godzina
(środa) 17:00 - 19:15
sala
CTW-102 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i WspółczesnejKierownik Sekcji: prof. dr hab. Adam Grzeliński (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Anna Markwart (UMK)
obradom przewodniczy

prof. dr hab. Dariusz Łukasiewicz
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
abstrakt
Dyskusja wokół książki pod redakcją Jacka Hołówki i Bogdana Dziobkowskiego W 2018 roku pod redakcją Jacka Hołówki i Bogdana Dziobkowskiego ukazała się książka Filozofia religii. Kontrowersje, do której redaktorzy zaprosili najlepszych
abstrakt
Dyskusja wokół książki pod redakcją Jacka Hołówki i Bogdana Dziobkowskiego
W 2018 roku pod redakcją Jacka Hołówki i Bogdana Dziobkowskiego ukazała się książka Filozofia religii. Kontrowersje, do której redaktorzy zaprosili najlepszych polskich filozofów zajmujących się tą problematyką. Każdy z nich miał ustosunkować się do jednego z tradycyjnych problemów, jakimi zajmuje się filozofia religii, takich jak rozumienie pojęcia Boga, możliwość dowodów na Jego istnienie, specyfika doświadczenia religijnego, możliwość stworzenia teodycei czy pogodzenia religii i nauki. Karkołomność przedsięwzięcia sprowadzała się do dwóch kwestii. Po pierwsze, omówienie owych problemów przybrało postać poparcia jednej z dwóch przeciwstawnych tez, np. głoszących że słowo „Bóg” odnosi się do określonego bytu lub jest nazwą pustą, że możliwe jest udowodnienie istnienia Boga, albo że wszystkie takie dowody są niepoprawne itd. W konsekwencji książka przedstawia argumenty za przeciwstawnymi opcjami filozoficznymi i światopoglądowymi. Po drugie, każdy z autorów został poproszony o krótkie ustosunkowanie się do stanowiska swego adwersarza. W konsekwencji powstał tom niezwykle bogaty treściowo, łączący różne tradycje intelektualne, autorzy zaś nierzadko powoływali się na klasyków, ale też prezentowali swe własne stanowisko. Udało się w ten sposób pogodzić zakorzenienie dyskusji w tradycji filozoficznej, racjonalność argumentów oraz indywidualność postaw dyskutantów.
Ks. prof. Andrzej Bronk, prof. Andrzej Szahaj i prof. Janusz Dobieszewski, których fragmenty recenzji wydawniczych ów tom w zakończeniu przytacza, podkreślają żywotność podjętej tematyki, przełomowość publikacji w polskiej humanistyce i leżący u jej podłoża oryginalny pomysł, dający możliwość prowadzenia filozoficznej debaty. Poza wspomnianą wielowątkowością, najważniejszą zaletą tomu Filozofii religii. Kontrowersje jest właśnie otwarcie nierezygnującej z osobistego zaangażowania, choć pozbawionej zacietrzewienia, wyważonej i merytorycznej dyskusji. Bardzo dobre przyjęcie książki, uhonorowanej Nagrodą Rektora UW w Konkursie ACADEMIA 2019 dla Najlepszej Publikacji Akademickiej w Dziedzinie Nauk Społecznych i Humanistycznych, wskazuje, że taki dialog pomiędzy przedstawicielami różnych stanowisk warto, a nawet trzeba kontynuować.
Adam Grzeliński
Uczestnicy
Andrzej Bronk
Bogdan Dziobkowski
Jacek Hołówka
Moderator
Adam Grzeliński
Filozofia religii. Kontrowersje
W kolejnym tomie serii Biblioteki Przeglądu Filozoficznego 25 wybitnych polskich filozofów dyskutuje o 13 kluczowych zagadnieniach filozofii religii: od analizy pojęcia Boga i natury dowodów na Jego istnienie, przez problem zła, istnienie cudów i skuteczność modlitwy, po realność duszy, możliwość zbawienia oraz stosunek religii do nauki i etyki. Autorzy podejmują polemikę na każdy z tematów, starając się uzasadnić opozycyjne poglądy, a następnie wzajemnie komentują swoje stanowiska. To pierwsza tego typu publikacja w Polsce. Książka niewątpliwie skłoni do głębokiej refleksji zarówno osoby wierzące, jak i niewierzące.
Świetnym pomysłem redaktorskim jest zestawienie opozycyjnych stanowisk metodą Sic et Non, co zmusiło autorów do wyprofilowania swych poglądów i stanowisk. Swoją drogą nie przypuszczałem, że tak wielu znamienitych polskich filozofów interesuje się problematyką religii, z jednej strony atrakcyjną, bo osadzoną także w polskich realiach, z drugiej strony trudną, bo obrosłą ogromem (wielokrotnie polemicznych) długich dyskusji, wielości stanowisk, bogatą literaturą i rozbudowaną aparaturą pojęciową. Widać, że autorzy sami są żywo i autentycznie zainteresowani poruszaną przez siebie problematyką, nie podpierają się w argumentacji tylko cudzymi poglądami, lecz zajmują, niekiedy bardzo zdecydowanie, własne, przemyślane stanowisko.
Ks. prof. dr hab. Andrzej Bronk
Jestem pewien, że Czytelnik recenzowanej pracy odniesie same korzyści z jej lektury. Zobaczy bowiem jak można spokojnie rozmawiać ze sobą na tematy, które budzą silne emocje, jak można traktować filozofię jako sztukę racjonalnego formułowania stanowiska światopoglądowego, a nadto jak bardzo ciekawe są problemy filozofii religii, także dla tych, którzy prezentują obojętność religijną. […] Sądzę, że recenzowana praca wprowadza spory dotyczące różnych aspektów religii na bardzo wysoki poziom. W tym sensie ma ona szanse stanowić pewien przełom w polskiej kulturze, w której takich prac już od dawna brakowało. Jestem głęboko przekonany, że zostanie ona przyjęta z uznaniem przez obie strony zarysowanego w niej sporu.
Prof. dr hab. Andrzej Szahaj
Autorami tomu są znane, wybitne, często mające właściwie status klasyka, postacie polskiej filozofii, i zgromadzenie ich w jednym miejscu to już sam w sobie sukces redaktorów. […] Oceniam omawianą książkę bardzo wysoko, jako atrakcyjną i profesjonalną pozycję, która wnosi spory wkład do współczesnej filozofii w Polsce, do filozofii religii, do humanistyki i refleksji światopoglądowej. Artykuły napisane są niemal zawsze przejrzystym, zrozumiałym językiem i nawet właściwe dla filozofii analitycznej formalizacje (zupełnie tu nie nadużywane) czy rozważania o charakterze kazuistycznym nie obniżają wysokiej czytelniczej jakości książki, przeciwnie – niektóre teksty są pod tym względem znakomite, efektowne, błyskotliwe, niektóre mają również ambicje publicystyczne, a nawet pedagogiczne.
Prof. dr hab. Janusz Dobieszewski
Filozofia religii. Kontrowersje
Wydanie: 1, 2019
Seria / cykl: Biblioteka Przeglądu Filozoficznego
Redakcja naukowa: Jacek Hołówka, Bogdan Dziobkowski
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Redakcja:Jacek Hołówka, Bogdan Dziobkowski
Język wydania:polski
EAN: 9788301203474
Liczba stron: 664
Spis treści
WPROWADZENIE 9
POJĘCIE BOGA
Od pojęć do istnienia – Marcin Tkaczyk 15
Komentarz – Jacek Hołówka 33
Nieistotność nieistnienia – Jacek Hołówka 36
Komentarz – Marcin Tkaczyk 67
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
O tym, jak dowieść istnienia Boga – Jacek Wojtysiak 75
Komentarz – Jan Woleński 101
Niepoprawność dowodów na istnienie Boga – Jan Woleński 106
Komentarz – Jacek Wojtysiak 126
DOŚWIADCZENIE RELIGIJNE
O możliwości doświadczenia obecności Boga – Piotr Gutowski 131
Komentarz – Stanisław Obirek 150
Urojenia religijne – Stanisław Obirek 152
Komentarz – Piotr Gutowski 172
PRZEKONANIA RELIGIJNE
Przyświadczenia religijne – Józef Bremer 177
Komentarz – Bogdan Dziobkowski 1 97
Postawa religijna – Bogdan Dziobkowski 199
Komentarz – Józef Bremer 219
PROBLEM ZŁA
Realność zła – Jan Hartman 225
Komentarz – Marcin Hintz 243
Skąd się bierze zło? – Marcin Hintz 244
Komentarz – Jan Hartman 262
CUDA
Jak uratować cud? – Adam Swieżyński 267
Komentarz – Arkadiusz Chrudzimski 289
Cudów nie ma – Arkadiusz Chrudzimski 291
Komentarz – Adam Świeżyński 312
MODLITWA
Psychoterapeutyczna rola modlitwy – Zofia Rosińska 317
Komentarz – Robert Piłat 334
Sensowność i skuteczność modlitwy – Robert Piłat 336
Komentarz – Zofia Rosińska 353
DUSZA
Bezduszna kognitywistyka – Adriana Schetz 359
Komentarz – Dariusz Łukasiewicz 370
Głos w obronie dualizmu – Dariusz Łukasiewicz 373
Komentarz – Adriana Schetz 398
ZBAWIENIE
Nie wszystkie istoty zostaną zbawione – Tomasz Homa 403
Komentarz – Roman Kubicki 416
O wiecznym kryzysie wieczności – Roman Kubicki 417
Komentarz – Tomasz Homa 437
BLUŹNIERSTWO
Bluźnierstwo: kilka możliwych przybliżeń – Zbigniew Mikołejko 443
Komentarz – Tomasz P Terlikowski 468
Tu nie o prawa Boga, lecz prawa człowieka chodzi – Tomasz P Terlikowski 470
Komentarz – Zbigniew Mikołejko 485
RELIGIA A ETYKA
Po co Bóg? Wielość etyk – Magdalena Środa 489
Komentarz – Barbara Chyrowicz 504
Po co Transcendencja? Geneza, racje i motywacje – Barbara Chyrowicz 507
Komentarz – Magdalena Środa 528
RELIGIA A NAUKA
Czy da się unaukowić wierzenia religijne? – Wojciech Sady 533
Komentarz – Stanisław Krajewski 551
Pogodzenie nauki z religią – Stanisław Krajewski 553
Komentarz – Wojciech Sady 572
OBOWIĄZKI WOBEC BOGA I LUDZI
Miłość troskliwa i miłość zazdrosna – Jacek Hołówka 577
Komentarz – Anna Głąb 598
Religia miłości: antynomie i ich rozwiązanie – Anna Głąb 601
Komentarz – Jacek Hołówka 625
STRESZCZENIA 629
INDEKS OSÓB 643
INDEKS POJĘĆ 651
O AUTORACH 655
dzień i godzina
(środa) 17:30 - 19:45
sala
CTW-113 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i WspółczesnejKierownik Sekcji: prof. dr hab. Adam Grzeliński (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Anna Markwart (UMK)
obradom przewodniczy

prof. dr hab. Adam Grzeliński
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

abstrakt
Celem sesji specjalnej jest zaprezentowanie częściowych wyników badań prowadzonych przez 61 badaczy z 15 ośrodków krajowych i zagranicznych w ramach projektu Ministerstwa przyznanego Akademii Ignatianum w Krakowie. W maju br.
abstrakt
Celem sesji specjalnej jest zaprezentowanie częściowych wyników badań prowadzonych przez 61 badaczy z 15 ośrodków krajowych i zagranicznych w ramach projektu Ministerstwa przyznanego Akademii Ignatianum w Krakowie. W maju br. wydano w języku polskim i angielskim pierwsze tomy poświęcone myśli filozoficznej pięciu badaczy chrześcijańskich: ks. Stanisława Kamińskiego, ks. Tadeusza Stycznia SDS, o. Jacka Woronieckiego OP, o. Piotra Lenartowicza SJ, s. Zofii Józefie Zdybickiej USJK. Kolejne tomy poświęcone innym postaciom filozofii chrześcijańskiej są w przygotowaniu. W serii ukaże się w najbliższych miesiącach będący syntezą całości „Przewodnik po polskiej filozofii chrześcijańskiej”, w którym zostaną scharakteryzowane poglądy także tych autorów, dla których zabrakło miejsca w osobnych tomach. Na kanwie osiągniętych wyników w dyskusji panelowej zostaną podjęte pytania o filozofię chrześcijańską, jej teraźniejszość i przyszłość: w którym kierunku będzie postępowała ewolucja filozofii chrześcijańskiej w Polsce w XXI wieku? Czy taka filozofia jeszcze ma przyszłość? Co zrobić, aby filozofia ta miała przyszłość?
dr Jacek Poznański, dr hab. Piotr Mazur – Prezentacja projektu „Polska Filozofia Chrześcijańska XX wieku” realizowanego w Akademii Ignatianum w Krakowie w latach 2017-2020
Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość filozofii chrześcijańskiej w Polsce
dr hab. Piotr Duchliński, prof. AIK – Kryteria zaliczenia do miana myśliciela chrześcijańskiego
ks. dr hab. Maciej Bała, prof. UKSW – Chrześcijańskość filozofii. Propozycja Z. Zdybickiej
dr hab. Piotr Mazur, prof. AIK – Specyfika chrześcijańskiej filozofii człowieka
dzień i godzina
(Czwartek) 17:00 - 19:15
sala
CTW-114 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Historii Filozofii PolskiejPrzewodniczący Sekcji: dr hab. Andrzej Wawrzynowicz, prof. UAM
Sekretarz Sekcji: mgr Krystian Pawlaczyk (UAM)
obradom przewodniczy

dr Jacek Poznański SJ
Akademia Ignatianum w Krakowie

abstrakt
Przedmiotem sympozjum jest troska o większy udział filozofii w polskim systemie edukacji (głównie oświaty szkolnej). Tym razem przedmiotem dyskusji mają stać się ogólniejsze uwarunkowania, dotyczące nauczanych wizji (koncepcji) rzeczywistości (przyczyniających
abstrakt
Przedmiotem sympozjum jest troska o większy udział filozofii w polskim systemie edukacji (głównie oświaty szkolnej). Tym razem przedmiotem dyskusji mają stać się ogólniejsze uwarunkowania, dotyczące nauczanych wizji (koncepcji) rzeczywistości (przyczyniających się do tworzenia poglądów na siebie i na dany człowiekowi świat) i związanych z nimi systemów aksjologicznych. Brak dostatecznie wykształconych podstaw funkcjonowania systemu edukacji powoduje, iż decyzje dotyczące jego formuły światopoglądowej podejmowane są przez polityków. Czy można zmniejszyć to nadmiernie silne oddziaływanie polityki na edukację i zwiększyć udział profesjonalistów (pedagogów, kulturoznawców, filozofów) w decydowaniu o jej kształcie?
Uwagi wymaga relacja między przeświadczeniami światopoglądowymi a ideologiami edukacyjnymi. Przedmiotem dyskusji jest próba odpowiedzi na szereg pytań, istotnych dla podstaw funkcjonowania systemu edukacji. Czy uwarunkowania światopoglądowe polskiej szkoły mogą być silniej związane ze współczesnymi ideologiami edukacyjnymi? Czy mogą one mocniej być oparte na ideach współczesnego doświadczenia kulturowego? Do jakiego stopnia idee te (np. idea pluralizmu, idea relatywizmu) mogą naruszać tożsamość i tradycję polskiego doświadczenia kulturowego, znajdującego swój wyraz w wybieranych ideologiach edukacyjnych?
Czy rozstrzygnięcia teoretyczne mogą wpływać na rozwiązania praktyczne? Na jakiej ideologii edukacyjnej oparte jest funkcjonowanie polskiej szkoły (a na jakiej winno być)? Co uprawomocnia przyjmowane zasady do wyboru nauczanych systemów wartości? Jakie są źródła przyjmowania tych zasad (i związanych z nimi postaw pedagogicznych): ideologie edukacyjne, przeświadczenia światopoglądowe czy arbitralne decyzje polityczne? Dlaczego religijny segment światopoglądowy w szkole (960 godz. lekcji religii) nie został adekwatnie zestawiony z równie światopoglądowo silną funkcją filozofii (filozofia jest do wyboru w I klasie liceum w zestawieniu z… muzyką i plastyką)? Dlaczego religii, a nie religioznawstwa czy wiedzy o religiach? Czy propozycje edukacji światopoglądowej w szkole są adekwatne do współczesnego stanu kultury?
Pytania do panelistów
Filozofia wobec ideologii edukacyjnych. Jak formułować główne idee w edukacji?
Jaki jest stan kształcenia światopoglądowo-aksjologicznego w polskiej szkole?
Problem i postulaty pluralizmu w edukacji.
Jakie przyjąć zasady dla wyboru nauczanych systemów wartości?
Czy filozofia może pełnić funkcję światopoglądową (kontekst: nauczanie filozofii i etyki a nauczanie religii)?
Maciej Woźniczka
Uczestnicy: prof. Aldona Pobojewska, dr hab. Wanda Kamińska, dr hab. Marek Rembierz, dr Jacek Frydrych, prowadzenie – dr hab. Maciej Woźniczka
dzień i godzina
(Czwartek) 17:00 - 19:15
sala
CTW-113 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)
obradom przewodniczy

dr hab. Maciej Woźniczka, prof. UJD
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie

abstrakt
10:30 | Kamil Trombik | Wkład Karola Wojtyły w powstanie i rozwój Wydziału Filozoficznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie 11:00 | Piotr Duchliński | Tradycje badawcze w polskiej filozofii
abstrakt
11:00 | Piotr Duchliński | Tradycje badawcze w polskiej filozofii chrześcijańskiej – XX i XXI wieku
11:45 | Małgorzata Baranowska | Wątki religijne w myśli Władysława Stróżewskiego
12:15 | Łukasz Kowalik | Ontologia Wittgensteina w interpretacji Bogusława Wolniewicza
Sympozjum specjalne pt. W kręgu polskiej filozofii chrześcijańskiej XX wieku – kliknij
dzień i godzina
(Piątek) 10:30 - 12:45
sala
C-241A (Collegium Jana Pawła II)
organizator
Sekcja Historii Filozofii PolskiejPrzewodniczący Sekcji: dr hab. Andrzej Wawrzynowicz, prof. UAM
Sekretarz Sekcji: mgr Krystian Pawlaczyk (UAM)
obradom przewodniczy

ks. dr hab. Rafał Charzyński
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II