Kapitalizm nadzoru to termin spopularyzowany przez Shoshanę Zuboff i określający zakrojony na szeroką skalę proceder gromadzenia, analizowania i przetwarzania danych dla zysku. Istotnym elementem tego mechanizmu jest datyfikacja, czyli proces zmieniający wiele aspektów naszego życia w dane behawioralne służące do przewidywania naszych zachowań. W referacie autor przedstawi najważniejsze cechy kapitalizmu nadzoru oraz główne założenie, że […]
Zbudowany przez Michaela Landmanna projekt antropologii filozoficznej był próbą zmierzenia się z dawno rozpoznaną w obrębie filozofii człowieka oraz antropologii filozoficznej ambiwalencją. Z jednej strony filozoficzne badania bytu ludzkiego tradycyjnie zmierzały do uchwycenia „istoty człowieka”. Z drugiej strony w filozoficznej refleksji skierowanej na człowieka coraz wyraźniej, przynajmniej od czasów W. Diltheya, akcentowano historyczność i dziejowość […]
Celem referatu jest opis i umiejscowienie w kontekście fenomenologicznym i antropologicznym kategorii objawienia występującej w filozofii Jana-Luca Mariona. Choć jest to kategoria stosowana w sposób szczególny w teologii, to jednak według Mariona jest to również kategoria czysto filozoficzna. W referacie zostanie więc opisana geneza tejże kategorii w filozofii Mariona, zwłaszcza w perspektywie opisu fenomenów idola […]
Fenomenologii zawdzięczamy docenienie bezpośredniego doświadczenia świata, który zjawia się świadomości będąc zarazem przez nią konstytuowany. Nie oznacza to jednak, że doświadczany świat może być rozumiany jako efekt pracy świadomości – jako jej produkt. I analogicznie – doświadczenie siebie samego nie jest (tylko) produktem świadomości. We francuskiej fenomenologii XX wieku kategoria cielesności staje się prymarną wobec […]
Celem wystąpienia jest przedstawienie antydualistycznej antropologii Gabriela Marcela. Na początku wystąpienia stwierdzam, iż myśl Marcela wyrasta ze sprzeciwu wobec Kartezjańskiego dualizmu, który, rozszczepiając człowieka na res cogitans i res extensa, deprecjonuje materialno-cielesną sferę człowieczeństwa, ponieważ ciało, zgodnie z perspektywą Kartezjusza, ma charakter przedmiotowy. Następnie, charakteryzując Marcelowską krytykę Kartezjańskiego cogito, zaznaczam, że Marcel, rozpoznając niebezpieczeństwo dualistycznego […]