Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

2019czw12wrz10:3011:00Wyjść poza okcydentalizm i kanoniczność – o konieczności przezwyciężenia dwóch partykularyzmów w dydaktyce filozofiimgr Michał Płóciennik (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie)10:30 - 11:00 C-321 (Collegium Jana Pawła II) organizator: Sekcja Dydaktyki Filozofii

abstrakt

Kwestia dydaktyki filozofii skupia w sobie bez mała większość, jeśli nie wszystkie podstawowe zagadnienia filozoficzne i edukacyjno-dydaktyczne. Szczególnie do głosu dochodzi tu autoproblematyczność samej filozofii, obecna zwłaszcza w napięciu między maksymalnie szerokimi jej rozumieniami a wąskimi, niekiedy wręcz w stopniu purytańskim, ujęciami. W niniejszym przedłożeniu będziemy chcieli poddać refleksji pod względem dydaktycznym owo napięcie w kontekście dwóch partykularyzmów obecnych, naszym zdaniem, w przestrzeni edukacji filozoficznej, tj. okcydentalizmu (uwzględniania w edukacji, z nielicznymi wyjątkami, wyłącznie tradycji myślowych kultur/y Zachodu) oraz kanoniczności (całkowita nieobecność, względnie obecność marginalna, tradycji myślowych uznanych za apokryficzne, jak choćby ezoteryczne, okultystyczne). Wydaje się, że podjęcie wyzwania, nie tylko ideowego, ale edukacyjno-dydaktycznego, płynącego z filozofii nie-zachodnich obszarów kulturowych np. Bliskiego czy Dalekiego Wschodu, a także z nurtów niekanonicznych filozoficznie, może stanowić ożywczy ferment filozoficzno-dydaktyczny, poszerzając zbyt ciasne ramy, w których często zamknięte jest nauczanie filozofii, odseparowane tym samym od wielu wymiarów złożonej, spluralizowanej i płynnej współczesności.

dzień i godzina

(Czwartek) 10:30 - 11:00

sala

C-321 (Collegium Jana Pawła II)

organizator

Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Aldona Pobojewska

Uniwersytet Łódzki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

X