Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

2019wt10wrz18:4519:15Wpływ badań neurologicznych i neuropsychologicznych na zmiany w dydaktyce filozofiidr Joanna Jakubowska (Uniwersytet Gdański)18:45 - 19:15 C-321 (Collegium Jana Pawła II) organizator: Sekcja Dydaktyki Filozofii

abstrakt

W swojej wypowiedzi zaprezentuję zdobycze neurobiologii, neurologii, neuropsychologii czy w końcu neurodydaktyki, które mogą podnieść lub, jak wynika z moich doświadczeń nauczyciela, podnoszą skuteczność nauczania filozofii. Rozpocznę od rekonstrukcji pewnych elementów moich badań nad synestezją i innymi aspektami neurodydaktycznymi, jak na przykład badania nad neuronami lustrzanymi, które doprowadziły mnie do zmian w metodyce nauczania. Sięgnę między innymi do koncepcji inteligencji wielorakich H. Gardnera i metodologii pomiaru kompetencji wstępnych i końcowych ucznia. Tak sformułowany temat nakłada na mnie obowiązek filozoficznej i dydaktycznej analizy pojęcia skuteczności nauczania. Filozoficzna analiza pojęć „rozwój”, „skuteczność”, a może nawet „sprawczość” jest kluczowa w pedagogice i dydaktyce, ponieważ pojęcia te określają rodzaj zmiany, którą chcemy wyzwolić w człowieku, co jest podstawą do skonstruowania jak najlepszych metod, żeby to osiągnąć. 

Mój referat będzie zatem obejmował analizę kluczowych, wymienionych wyżej pojęć, będzie rekonstrukcją ważnych dla dydaktyki filozofii badań neurologii i neuropsychologii oraz prezentacją praktycznych postulatów metodycznych, wraz z oceną skuteczności niektórych z nich.

dzień i godzina

(Wtorek) 18:45 - 19:15

sala

C-321 (Collegium Jana Pawła II)

organizator

Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Jacek Wojtysiak

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Font Resize
Contrast
X