Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

wt10wrz18:4519:15Wpływ badań neurologicznych i neuropsychologicznych na zmiany w dydaktyce filozofiidr Joanna Jakubowska (Uniwersytet Gdański)18:45 - 19:15 C-321 (Collegium Jana Pawła II) organizator: Sekcja Dydaktyki Filozofii

abstrakt

W swojej wypowiedzi zaprezentuję zdobycze neurobiologii, neurologii, neuropsychologii czy w końcu neurodydaktyki, które mogą podnieść lub, jak wynika z moich doświadczeń nauczyciela, podnoszą skuteczność nauczania filozofii. Rozpocznę od rekonstrukcji pewnych elementów moich badań nad synestezją i innymi aspektami neurodydaktycznymi, jak na przykład badania nad neuronami lustrzanymi, które doprowadziły mnie do zmian w metodyce nauczania. Sięgnę między innymi do koncepcji inteligencji wielorakich H. Gardnera i metodologii pomiaru kompetencji wstępnych i końcowych ucznia. Tak sformułowany temat nakłada na mnie obowiązek filozoficznej i dydaktycznej analizy pojęcia skuteczności nauczania. Filozoficzna analiza pojęć „rozwój”, „skuteczność”, a może nawet „sprawczość” jest kluczowa w pedagogice i dydaktyce, ponieważ pojęcia te określają rodzaj zmiany, którą chcemy wyzwolić w człowieku, co jest podstawą do skonstruowania jak najlepszych metod, żeby to osiągnąć. 

Mój referat będzie zatem obejmował analizę kluczowych, wymienionych wyżej pojęć, będzie rekonstrukcją ważnych dla dydaktyki filozofii badań neurologii i neuropsychologii oraz prezentacją praktycznych postulatów metodycznych, wraz z oceną skuteczności niektórych z nich.

dzień i godzina

(Wtorek) 18:45 - 19:15

sala

C-321 (Collegium Jana Pawła II)

organizator

Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Jacek Wojtysiak

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X