Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

wt10wrz17:0017:30Tabu polityki edukacji - przykład kształcenia filozoficznego w Polscedr hab. Maciej Woźniczka, prof. UJD (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie)17:00 - 17:30 C-321 (Collegium Jana Pawła II) organizator: Sekcja Dydaktyki Filozofii

abstrakt

W funkcjonowaniu polskiej szkoły podstawową rolę odgrywa polityka edukacji. Jednak decyzje polityczne, dotyczące kształtu edukacji, nie są podejmowane w oparciu o racje merytoryczne, lecz powstają jako wyraz przekonań partii sprawujących władzę. To niekorzystne zjawisko trwa w polskiej szkole od czasu przełomu politycznego w 1989 r. Poprawa kondycji polskiej szkoły wymaga radykalnego odpolitycznienia edukacji. Potrzebne jest uwzględnienie w większym stopniu racji profesjonalnego środowiska: pedagogów, filozofów, kulturoznawców, psychologów. Edukacja filozoficzna w polskich szkołach funkcjonuje w konwencji niemalże zakazu kulturowego. Jako przykład wzięto do analizy relację między nauczaniem religii a nauczaniem filozofii (i odrębnie – etyki). Obecna, jaskrawa dysproporcja w nauczaniu tych przedmiotów może budzić niepokój – przedstawiane w szkole treści mogą nie być adekwatne do kondycji kulturowej współczesnego świata. Poprawy wymagają założenia dotyczące kształtowania modeli wiedzy, kompetencji poznawczych, struktur umiejętnościowych dotychczasowego systemu edukacji.

dzień i godzina

(Wtorek) 17:00 - 17:30

sala

C-321 (Collegium Jana Pawła II)

organizator

Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Jacek Wojtysiak

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X