Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

2019wt10wrz17:0017:30Tabu polityki edukacji - przykład kształcenia filozoficznego w Polscedr hab. Maciej Woźniczka, prof. UJD (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza w Częstochowie)17:00 - 17:30 C-321 (Collegium Jana Pawła II) organizator: Sekcja Dydaktyki Filozofii

abstrakt

W funkcjonowaniu polskiej szkoły podstawową rolę odgrywa polityka edukacji. Jednak decyzje polityczne, dotyczące kształtu edukacji, nie są podejmowane w oparciu o racje merytoryczne, lecz powstają jako wyraz przekonań partii sprawujących władzę. To niekorzystne zjawisko trwa w polskiej szkole od czasu przełomu politycznego w 1989 r. Poprawa kondycji polskiej szkoły wymaga radykalnego odpolitycznienia edukacji. Potrzebne jest uwzględnienie w większym stopniu racji profesjonalnego środowiska: pedagogów, filozofów, kulturoznawców, psychologów. Edukacja filozoficzna w polskich szkołach funkcjonuje w konwencji niemalże zakazu kulturowego. Jako przykład wzięto do analizy relację między nauczaniem religii a nauczaniem filozofii (i odrębnie – etyki). Obecna, jaskrawa dysproporcja w nauczaniu tych przedmiotów może budzić niepokój – przedstawiane w szkole treści mogą nie być adekwatne do kondycji kulturowej współczesnego świata. Poprawy wymagają założenia dotyczące kształtowania modeli wiedzy, kompetencji poznawczych, struktur umiejętnościowych dotychczasowego systemu edukacji.

dzień i godzina

(Wtorek) 17:00 - 17:30

sala

C-321 (Collegium Jana Pawła II)

organizator

Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Jacek Wojtysiak

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Font Resize
Contrast
X