wrzesień, 2019
abstrakt
Celem wystąpienia jest przedstawienie filozofii Hansa Wagnera (1917-2000), autora książek pt. ""Philosophie und Reflexion"" (1956) oraz ""Die Würde des Menschen"" (1992), jako należącej do ostatniej fazy rozwoju tradycji niemieckiej filozofii
abstrakt
Celem wystąpienia jest przedstawienie filozofii Hansa Wagnera (1917-2000), autora książek pt. “”Philosophie und Reflexion”” (1956) oraz “”Die Würde des Menschen”” (1992), jako należącej do ostatniej fazy rozwoju tradycji niemieckiej filozofii transcendentalnej. Jej linię rozwojową można przedstawić w następujący sposób: Kant – filozofia pokantowska (Reinhold, Maimon, Jacobi) – idealizm niemiecki (Fichte, Schelling, Hegel) – neokantyzm (neokantyzm badeński i marburski: H. Cohen, P. Natorp, W. Windelband, R. Rickert, E. Cassirer, E. Lask) / fenomenologia transcendentalna E. Husserla – postneokantyzm (N. Hartmann, M. Heidegger, R. Hönigswald) – neoneokantyzm (R. Zocher, W. Cramer, H. Wagner). Główną tezą referatu jest twierdzenie, że filozofię Hansa Wagnera można pojmować jak próbę syntezy wcześniejszych stanowisk rozwiniętych na gruncie tej tradycji, a mianowicie jako syntezę: (a) neokantyzmu z postneokantyzmem, (b) filozofii Kanta z filozofią Hegla, (c) transcendentalizmu neokantystów z transcendentalizmem Husserla, (d) filozofii podmiotu transcendentalnego (Kant, neokantyzm, fenomenologia) z filozofią podmiotu konkretnego (Hönigswald, Heidegger, Sartre). Zgodnie ze sposobem rozumienia historii filozofii rozwiniętym przez Wilhelma Windelbanda oraz Nicolaia Hartmanna, moje analizy historycznofilozoficzne mają charakter problemy, a głównym problemem, który postaram się przedstawić jest zagadnienie relacji pomiędzy przysługującą człowiekowi zdolnością do refleksji, a istotą tworzonej przez niego kultury (w najszerszym socjologicznym znaczeniu tego terminu). Historyczno-problemowa analiza filozofii Wagnera prowadzi bowiem do wniosku, że jednym z istotnych rezultatów rozwoju niemieckiej filozofii transcendentalnej było właśnie ujawnienie kulturotwórczej roli ludzkiej zdolności do refleksji.
dzień i godzina
(Piątek) 12:15 - 12:15
sala
C-304 (Collegium Jana Pawła II)
organizator
Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i WspółczesnejKierownik Sekcji: prof. dr hab. Adam Grzeliński (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Anna Markwart (UMK)
obradom przewodniczy
dr hab. Leszek Kopciuch, prof. UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie