Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

czw12wrz11:4512:15Recepcja twórczości Mateusza z Krakowa w krakowskim środowisku intelektualnym u schyłku XIV i w pierwszej połowie XV wiekudr Włodzimierz Zega (Polska Akademia Nauk)11:45 - 12:15 CTW-220 (Centrum Transferu Wiedzy) organizator: Sekcja Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej

abstrakt

Twórczość Mateusza z Krakowa jest dosyć dobrze znana. Niektóre z jego dzieł zachowały się w liczbie kilkuset kopii rękopiśmiennych i były wielokrotnie wydawane drukiem począwszy od średniowiecza. Natomiast nieprzebadana i mało znana pozostaje recepcja jego dzieł, treści i idei. Polska tradycja historiograficzna mówi ogólnie o niepodważalnym wpływie Mateusza na rozwój instytucjonalny i doktrynalny Uniwersytetu Krakowskiego, zwłaszcza jego wydziału teologicznego.

 Referat podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, jakie były konkretne przejawy tego oddziaływania na płaszczyźnie doktrynalnej. Po pierwsze, autor ustalił, że dzieła Mateusza z Krakowa zachowały się w o wiele większej liczbie odpisów, niż do tej pory sądzono. Po drugie, że dzieła te były czytane i cytowane przez co najmniej kilku filozofów i teologów związanych z Uniwersytetem Krakowskim u schyłku XIV i w pierwszej połowie XV wieku (Bartłomiej z Jasła, Stanisław ze Skalbmierza, Jakub Parkoszowic z Żurawicy, Jan z Kęt, Jan z Lgoty). Po trzecie, na przykładzie Mateuszowej teodycei („Rationale divinorum operum”) i dwóch najbardziej rozpowszechnionych dzieł teologicznych („De puritate conscientiae”, „Dialogus rationis et conscientiae”), autor pokazuje, w jaki sposób dzieła Mateusza były wykorzystywane we własnej twórczości krakowskich myślicieli.

 

dzień i godzina

(Czwartek) 11:45 - 12:15

sala

CTW-220 (Centrum Transferu Wiedzy)

organizator

Sekcja Historii Filozofii Starożytnej i ŚredniowiecznejPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Mikołaj Olszewski (PAN)
Sekretarz Sekcji: dr hab. Dorota Zygmuntowicz, prof. PAN

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Agnieszka Kijewska

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X