wrzesień, 2019
abstrakt
Używamy zdań nie zawsze w ich literalnym rozumieniu. Dotyczy to nie tylko zdań oznajmujących, ale i pytajnych. Jeżeli za treść zdania pytajnego P uznamy
abstrakt
Używamy zdań nie zawsze w ich literalnym rozumieniu. Dotyczy to nie tylko zdań oznajmujących, ale i pytajnych. Jeżeli za treść zdania pytajnego P uznamy ogół sądów {p1, … pn} wyrażanych przez poszczególne odpowiedzi właściwe na to pytanie, to zdanie pytajne o treści {p1, … pn} jest użyte literalnie wtedy, gdy jest ono zadane głównie po to, aby dowiedzieć się, czy p1 albo … albo czy pn. Z nieliteralnym użyciem zdania pytajnego mamy do czynienia wtedy, gdy jest wypowiadane po to, aby albo (1) o czymś poinformować, albo (2) uzyskać odpowiedź na pytanie Q, o różnej od P treści {q1, … qm}, czyli aby dowiedzieć się, czy q1 albo … albo czy qm. W pierwszej sytuacji, nawiązując do terminologii Ajdukiewicza, można mówić o pytaniach sugestywnych (informujących o czymś za pośrednictwem swych założeń i presupozycji), choć – co pokażę w referacie – są takie rodzaje użyć zdań pytajnych o czymś informujących, a przy tym niebędących sugestywnymi w sensie Ajdukiewicza.
W referacie przedstawię różnego rodzaju typy nieliteralnego użycia zdań pytajnych, a także zaproponuję cząstkową odpowiedź na pytanie, w jakich okolicznościach użycie zdania pytajnego jest niedosłownie. Hipoteza ta głosi, że będzie tak w sytuacji, w której odpowiedź właściwa na dane pytanie nie byłaby interpretowana dosłownie
dzień i godzina
(Czwartek) 10:30 - 11:00
sala
CTW-217 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Semiotyki i Filozofii JęzykaPrzewodnicząca Sekcji: prof. dr hab. Joanna Odrowąż-Sypniewska (UW)
Sekretarz Sekcji: mgr Natalia Karczewska (UW)
obradom przewodniczy
mgr Natalia Karczewska
Uniwersytet Warszawski