Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

czw12wrz10:3011:00O nieliteralnym użyciu pytańdr hab. Tomasz Puczyłowski (Uniwersytet Warszawski)10:30 - 11:00 CTW-217 (Centrum Transferu Wiedzy) organizator: Sekcja Semiotyki i Filozofii Języka

abstrakt

Używamy zdań nie zawsze w ich literalnym rozumieniu. Dotyczy to nie tylko zdań oznajmujących, ale i pytajnych. Jeżeli za treść zdania pytajnego P uznamy ogół sądów {p1, … pn} wyrażanych przez poszczególne odpowiedzi właściwe na to pytanie, to zdanie pytajne o treści {p1, … pn} jest użyte literalnie wtedy, gdy jest ono zadane głównie po to, aby dowiedzieć się, czy p1 albo … albo czy pn. Z nieliteralnym użyciem zdania pytajnego mamy do czynienia wtedy, gdy jest wypowiadane po to, aby albo (1) o czymś poinformować, albo (2) uzyskać odpowiedź na pytanie Q, o różnej od P treści {q1, … qm}, czyli aby dowiedzieć się, czy q1 albo … albo czy qm. W pierwszej sytuacji, nawiązując do terminologii Ajdukiewicza, można mówić o pytaniach sugestywnych (informujących o czymś za pośrednictwem swych założeń i presupozycji), choć – co pokażę w referacie – są takie rodzaje użyć zdań pytajnych o czymś informujących, a przy tym niebędących sugestywnymi w sensie Ajdukiewicza.

W referacie przedstawię różnego rodzaju typy nieliteralnego użycia zdań pytajnych, a także zaproponuję cząstkową odpowiedź na pytanie, w jakich okolicznościach użycie zdania pytajnego jest niedosłownie. Hipoteza ta głosi, że będzie tak w sytuacji, w której odpowiedź właściwa na dane pytanie nie byłaby interpretowana dosłownie

dzień i godzina

(Czwartek) 10:30 - 11:00

sala

CTW-217 (Centrum Transferu Wiedzy)

organizator

Sekcja Semiotyki i Filozofii JęzykaPrzewodnicząca Sekcji: prof. dr hab. Joanna Odrowąż-Sypniewska (UW)
Sekretarz Sekcji: mgr Natalia Karczewska (UW)

obradom przewodniczy

mgr Natalia Karczewska

Uniwersytet Warszawski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X