Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

pt13wrz18:1518:45Nie tylko neopozytywiści. Clarence Irving Lewis - zapomniany ojciec amerykańskiej filozofii analitycznejmgr Dominik Jarczewski (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)18:15 - 18:45 CTW-204 (Centrum Transferu Wiedzy) organizator: Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej

abstrakt

Do niedawna historię filozofii amerykańskiej przedstawiano w uproszczony sposób: po początkach idealistycznych i złotym wieku pragmatyzmu (oryginalnej filozofii Stanów Zjednoczonych, wcieleniu ducha demokracji i praktycyzmu Nowego Świata), filozofia miała się tu narodzić na nowo wraz z przybyciem pozytywistów logicznych, uciekających przed falą nazizmu w Europie. Ich pojawienie się zbiegło ze zmierzchem klasycznego pragmatyzmu (Charles S. Peirce, William James i George Mead nie żyli, John Dewey przeszedł na emeryturę). Pragmatyzm miał wrócić dopiero w latach 70. i 80., za to w zupełnie nowej odsłonie.

Clarence I. Lewis, swego czasu najpopularniejszy amerykański filozof, stanowi wyłom w takiej wizji historii filozofii. W jego postaci neopozytywiści znaleźli nie tylko adwokata pragmatyzmu, ale i równorzędnego partnera i krytyka, który podzielał ich zainteresowania i warsztat filozoficzny (pierwsze lata po doktoracie Lewis poświęcił studiom logicznym, opracowywał logiki modalne, zaproponował alternatywną wobec Russellowskiej analizę implikacji). Jako empirysta bronił nieusuwalności danych percepcyjnych, jednocześnie krytykując mit danych (Wilfrid Sellars był jego uczniem). Utrzymywał ostry podział na poznanie analityczne a priori i syntetyczne a posteriori, przy czym dopuszczał zmienność i arbitralność samych (pragmatycznych) a priori (skojarzenia z Thomasem Kuhnem są tu jak najbardziej wskazane). W końcu, w opozycji do idealizmów, fenomenalizmu i nowych realizmów (logicznych i empirycznych), zaproponował dynamiczny model poznania, którego znaczenie doceniono dopiero w epistemologii ostatnich dwóch dekad XX wieku.

W moim wystąpieniu pragnę zaprezentować syntezę teorii poznania Lewisa (często błędnie, bo wybiórczo, interpretowanej), w oparciu nie tylko o opublikowane teksty filozofa, ale także jego prywatne archiwum na Uniwersytecie Stanforda. Wyniki tych badań każą w znaczącym stopniu zrewidować dotychczasową historiografię filozofii amerykańskiej lat 30-50. XX wieku.

dzień i godzina

(Piątek) 18:15 - 18:45

sala

CTW-204 (Centrum Transferu Wiedzy)

organizator

Sekcja Historii Filozofii Nowożytnej i WspółczesnejKierownik Sekcji: prof. dr hab. Adam Grzeliński (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Anna Markwart (UMK)

obradom przewodniczy

dr Anna Markwart

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X