Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

2019śr11wrz12:1512:45Fristonowska zasada swobodnej energii wobec metody uczenia się ze wzmacniaczemmgr Marcin Cichosz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)12:15 - 12:45 GG-208 (Gmach Główny KUL) organizator: Sekcja Filozofii Umysłu i Kognitywistyki

abstrakt

Prowadzone od wielu lat badania nad zachowaniami przystosowawczymi ludzi i zwierząt formułowane są na ogół jako problem optymalizacyjny, polegający na znalezieniu takiej strategii zachowań, która pozwoli agentowi pozyskać maksymalną nagrodę lub zminimalizować straty. Tego typu ujęcie modeluje się w psychologii poznawczej (Zimbardo, Johnson, & McCann, 2010), obliczeniowej neuronauce (hipoteza dopaminergicznego błędu predykcji nagrody (Schultz, Dayan, & Montague, 1997)) lub informatyce (Sutton, 1998) za pomocą metody uczenia się ze wzmacnianiem. To dominujące obecnie ujęcie, w opinii Karla Fristona, powinno zostać zrewidowane, gdyż prowadzi do wątpliwych od strony eksplanacyjnej wniosków („this formulation may represent a slight misdirection in explaining adaptive behaviour”) (Friston, Daunizeau, & Kiebel, 2009). W opinii angielskiego neuronaukowca, istnieje bardziej ogólna rama teoretyczno-obliczeniowa, która nie tylko pozwala „odtworzyć” wyniki metody uczenia się ze wzmacnianiem w dziedzinie zachowań (action policy), ale umożliwia również – przy pomocy tego samego aparatu – wyjaśnić funkcjonowanie procesów percepcyjnych. Z tej perspektywy, promowana przez Karla Fristona zasada swobodnej energii leżąca u podstaw alternatywnej propozycji cechowałaby się wyższą mocą ekplanacyjną niż metoda uczenia się ze wzmacnianiem.
Podczas wystąpienia ocenie poddana zostanie zasadność krytyki Fristona dotycząca metody uczenia się ze wzmacnianiem.

Friston, K., Daunizeau, J., & Kiebel, S. (2009). Reinforcement Learning or Active Inference? PLOS ONE.
Schultz, W., Dayan, P., & Montague, P. R. (1997). A neural substrate of prediction and reward. (Special Section: Cognitive Neuroscience)(Cover Story). Science, 275(5306), 1593.
Sutton, R. S. (1998). Reinforcement learning: an introduction. MIT Press.
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., & McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN.

dzień i godzina

(środa) 12:15 - 12:45

sala

GG-208 (Gmach Główny KUL)

organizator

Sekcja Filozofii Umysłu i KognitywistykiPrzewodnicząca Sekcji: prof. dr hab. Urszula Żegleń (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Daniel Żuromski (UMK)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

X