Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

2019wt10wrz11:4512:15Debata oksfordzka w dydaktyce filozofiidr hab. Paweł Gondek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II )11:45 - 12:15 C-321 (Collegium Jana Pawła II) organizator: Sekcja Dydaktyki Filozofii

abstrakt

Dyskusja jako metoda doskonalenia sposobów zdobywania wiedzy od starożytności związana jest z filozofią. Jej specyfikę i walory w sposób szczególny odsłoniły dialogi Platona, przy czym metodycznie została opracowana przez Arystotelesa. W scholastyce natomiast przybrała postać dysput uniwersyteckich, dzięki czemu doskonalił się jej potencjał dydaktyczny. Odwołujące się do tych form, różne postaci debat ćwiczebnych utworzyły pole możliwych metod nauczania filozofii. 

W referacie zostanie zwrócona uwaga na formaty debat oksfordzkich, które mogą być przydatne w edukacji filozoficznej. Wnoszą one bowiem wiele istotnych czynników do tego procesu. Na szczególną uwagę zasługuje doskonalenie krytycznego myślenia, które odbywa się w formule zespołowego potwierdzania i obalania stawianych tez. To pozwala na precyzyjne roztrząsanie problemów oraz na odnajdywanie ich kreatywnych rozwiązań. Zastosowane w debacie reguły pozwalają jednocześnie na wypracowanie postawy niedogmatycznej w dociekaniach filozoficznych.

dzień i godzina

(Wtorek) 11:45 - 12:15

sala

C-321 (Collegium Jana Pawła II)

organizator

Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Jacek Wojtysiak

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Font Resize
Contrast
X