Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

czw12wrz10:3011:00Czytanie stanów mentalnych i czytanie literatury. Konwencje narracyjne, teorie mindreadingu i potoczna psychologiadr hab. Arkadiusz Gut, prof. KUL, dr hab. Joanna Klara Teske (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II )10:30 - 11:00 GG-208 (Gmach Główny KUL) organizator: Sekcja Filozofii Umysłu i Kognitywistyki

abstrakt

Czytanie stanów mentalnych i czytanie literatury: konwencje narracyjne, teorie mindreadingu i potoczna psychologia

Zdolność mindreadingu to zdolność odczytywania stanów mentalnych ludzi, ich przekonań i emocji, oraz zdolność przewidywania ich działań. Jest to bardzo istotna zdolność w życiu społecznym, mocno powiązana z posiadaną przez nas potoczną psychologią. W ostatnich kilkunastu latach obecny jest w badaniach nad mindreadingiem trend pokazujący, że mindreading (jego zasoby i funkcje) można rozwijać i modelować poprzez czytanie literatury. W tym obszarze prowadzi się badania rozwojowe nad wpływem czytania literatury na kształtowanie się zdolności mindreadingu (Kidd and Castano 2013; Peskin et al 2004). Obok rozważań rozwojowych prowadzi się również szeroko zakrojone badania nad zdolnościami mindreadingu w zetknięciu z postaciami fikcyjnymi wsytępującymi w tekstach literackich – szczególnie powieściach (Zunshine, 2006; Herman 2013; Teske 2016; Gut et al 2018; Teske i Gut 2019). Świat fikcji literackiej traktuje się jako tzw. “bezpieczne laboratorium kognitywne” , które stwarza i otwiera pole do przetestowania i rozważania różnych form, strategii oraz heurystyk mindreadingowych w powiązaniu z posiadaną, potoczną psychologią, w odniesieniu do postaci fikcyjnych.
W swojej prezentacji chcemy przybliżyć kluczowe aspekty i punkty tych badań. Szczególnie będziemy starali się zwrócić uwagę na następujące kwestie. Po pierwsze zwrócimy uwagę, że w obrębie powieści istnieje wiele konwencji narracyjnych i wiele sposobów wyrażania wprost i nie-wprost stanów mentalnych postaci, narratora i (domniemanego) autora. Wspomnimy tutaj o realizmie, modernizmie i postmodernizmie. Po drugie, pokażemy, że współczesne teorie mindreadingu sugerują, że w obszarze fikcji literackiej system mindreadingu czytelnika, w zetknięciu z różnymi typami narracyjnych tekstów, może funkcjonować w odmienny sposób. Tutaj sięgniemy do trzech teorii TT (Teoria Teorii), ST (Teoria Symulacji) IT (Teorie Interakcyjne). Po trzecie, będziemy starali się wspomnieć o kwestii, jak stosunek do potocznych przekonań o ludzkiej psychice (FP beliefs) wpisany w trzy podstawowe konwencje narracyjne wpływa na reakcję czytelnika na tekst. W naszym wystąpieniu zatem, obok nakreślenia projektu badawczego, wskażemy dalsze kierunki jego rozwoju oraz wypracowane już przez nas techniki analizy zaprezentowane w przygotowywanych tekstach i wystąpieniach (Teske i Gut 2019).

dzień i godzina

(Czwartek) 10:30 - 11:00

sala

GG-208 (Gmach Główny KUL)

organizator

Sekcja Filozofii Umysłu i KognitywistykiPrzewodnicząca Sekcji: prof. dr hab. Urszula Żegleń (UMK)
Sekretarz Sekcji: dr Daniel Żuromski (UMK)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X