Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

wt10wrz18:1518:45Czy Kazimierza Twardowskiego model kształcenia filozoficznego jest aktualny?dr hab. Wojciech Rechlewicz (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)18:15 - 18:45 C-321 (Collegium Jana Pawła II) organizator: Sekcja Dydaktyki Filozofii

abstrakt

Twórca Szkoły Lwowsko-Warszawskiej wypowiadał się zarówno o kształceniu filozoficznym w szkole średniej, jak i o uniwersyteckim studium filozofii. Szkolna propedeutyka filozofii, składająca się z logiki i psychologii, dwóch podstawowych dla filozofii dyscyplin, odgrywa – zdaniem Twardowskiego – fundamentalną rolę w kilku aspektach: rozwija krytyczne myślenie, ścisłość w rozumowaniu, uświadamia podstawowe fakty i zależności życia psychicznego, dokonuje zwrotu od świata zmysłowego do świata ludzkiego ducha i jego wytworów. Akademickie studium filozofii polega na wdrożeniu do rozpatrywania zagadnień poszczególnych nauk filozoficznych za pomocą metod naukowych. Metody filozofii nie różnią się od metod innych nauk, dlatego adept filozofii powinien znać metody obowiązujące w naukach humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych. Należy też zaczynać od względnie wyczerpującego badania zagadnień szczegółowych, a dopiero w dalszej kolejności można stopniowo przechodzić do uogólnień i syntez.

Zarysowany model kształcenia, po dokonaniu pewnych korekt, może wciąż stanowić punkt odniesienia dla konkretnych rozstrzygnięć w edukacji. Filozofia w szkole średniej w postaci propedeutyki posiada m.in. tę zaletę, że rozpoczyna od kształcenia krytycznego myślenia i uzyskania pewnego stopnia samoświadomości, a nie wprowadza bez przygotowania w świat systemów i doktryn, z których wybiera się to, co jest zgodne z osobistymi upodobaniami i skłonnościami. Natomiast uniwersyteckie studium filozofii, skoncentrowane na szczegółowym i systematycznym badaniu zagadnień, wdraża do racjonalnego uprawiania tej dyscypliny. Inspirować może też ciągle styl pracy dydaktyczno-wychowawczej Twardowskiego łączący wymagania merytoryczne z takimi wartościami, jak przestrzeganie zasad, obowiązkowość, dokładność, punktualność.

dzień i godzina

(Wtorek) 18:15 - 18:45

sala

C-321 (Collegium Jana Pawła II)

organizator

Sekcja Dydaktyki FilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Jacek Wojtysiak (KUL)
Sekretarz Sekcji: dr Błażej Gębura (KUL)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Jacek Wojtysiak

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X