Polski Zjazd Filozoficzny

wrzesień, 2019

śr11wrz11:4512:15Czy dobrzy mogą mniej wiedzieć? Epistemiczny efekt efektu ubocznego a wiedza o konsekwencjach działańmgr Bartosz Maćkiewicz, Katarzyna Kuś (Uniwersytet Warszawski)11:45 - 12:15 CTW-302 (Centrum Transferu Wiedzy) organizator: Sekcja Epistemologii i Metafilozofii

abstrakt

W wystąpieniu przedstawimy wyniki badań eksperymentalnych pozwalających wyjaśnić epistemiczny efekt skutku ubocznego (dalej ESEE). ESEE jest jednym z najbardziej uderzających zjawisk odkrytych przez filozofię eksperymentalną. James Beebe i Wesley Buckwalter pokazali, że w sytuacjach, w których podmioty są w identycznych sytuacjach epistemicznych, ludzie uzależniają przypisanie im wiedzy od moralnej oceny przedmiotu ich wiedzy. W szczególności chętniej przypisują podmiotom wiedzę, gdy negatywnie oceniają ich działania, niż gdy ich ocena jest pozytywna. ESEE utrzymuje się przy szerokim zakresie manipulacji eksperymentalnych i nie ogranicza się do użytkowników języka angielskiego. W naszych badaniach sprawdziliśmy hipotezę głoszącą, że w pewnych kontekstach zdania przypisujące wiedzę są systematycznie wieloznaczne. Kiedy ludzie przypisują wiedzę w sytuacjach, w których skutek działania jest oceniany negatywnie, mogą mieć na myśli albo interpretację predyktywną, głosząca, że ​podmiot wiedział, że [jest bardziej prawdopodobnie niż nie, że] wystąpi negatywny skutek​, albo interpretację konsekwencyjną głoszącą, że ​podmiot wiedział, że [możliwą konsekwencją jego działania jest to, że] wystąpi negatywny skutek. Ze względu na sytuację normatywną, w której znajduje się oceniany negatywnie podmiot, przypisują mu wiedzę zgodnie z interpretacją konsekwencyjną, inaczej jest natomiast w wypadku działań ocenianych pozytywnie. Przeprowadziliśmy badanie jakościowe, za pomocą którego staraliśmy się ustalić, czy w myśleniu o wiedzy rzeczywiście widoczne jest myślenie zgodne z interpretacją konsekwencyjną i predyktywną. Dzięki trzydziestu ustrukturyzowanym wywiadom zbadaliśmy, czy na przypisywanie wiedzy wpływają takie czynniki jak: probabilistyczna struktura sytuacji, ocena konsekwencji działań i samorefleksja. Uzyskane wyniki w znacznej mierze potwierdzają hipotezę o dwuznaczności zdań przypisujących wiedzę.

dzień i godzina

(środa) 11:45 - 12:15

sala

CTW-302 (Centrum Transferu Wiedzy)

organizator

Sekcja Epistemologii i MetafilozofiiPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Marek Hetmański (UMCS)
Sekretarz Sekcji: dr Marcin Trybulec (UMCS)

obradom przewodniczy

prof. dr hab. Adam Grobler

Uniwersytet Opolski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Font Resize
Contrast
X