wrzesień, 2019
abstrakt
O wyjątkowości wczesnochrześcijańskich myślicieli, szczególnie Apologetów greckich II wieku, świadczy chociażby fakt, że przedkładaną koncepcję powstania świata nie zaczerpnęli ani z greckiej mitologii, ani z filozofii pogańskiej. Odczuwali
abstrakt
O wyjątkowości wczesnochrześcijańskich myślicieli, szczególnie Apologetów greckich II wieku, świadczy chociażby fakt, że przedkładaną koncepcję powstania świata nie zaczerpnęli ani z greckiej mitologii, ani z filozofii pogańskiej. Odczuwali jednak tę samą potrzebę, która jest wspólna dla całego rodzaju ludzkiego, zadawali te same pytania, co pozostali mieszkańcy zamieszkanego świata, pytania: o zasadę istniejącego w świecie porządku, jego początek oraz o to, co jest tworzywem świata. Znając zaś odpowiedzi, jakich udzielali filozofowie, odebrali bowiem greckie wykształcenie, a świat greckiej paidei w dużej mierze określił ich sposób myślenia, bardzo szybko sięgnęli zarówno po pojęcia, jak i postać argumentacji, by przedstawić religię chrześcijańską jako spójny oraz oparty na racjach rozumu i jednocześnie zgodny z Bożym przekazem Pisma Świętego zespół wypowiedzi i zachowań. Dlatego już w II wieku piśmiennictwo chrześcijańskie przybrało charakter naukowego uzasadnienia, które znalazło swój wyraz w przedkładanych przez apologetów greckich polemikach zarówno ze światem pogańskim, jak i tradycją judaistyczną. Owocem ich apologetycznej działalności była coraz bardziej krystalizująca się wizja Boga, już nie tylko będącego principium wyjaśnienia początku oraz zjawisk zachodzących we wszechświecie, ale całkowicie różnego, transcendentnego wobec świata gigantycznego, różnego zarówno, co do natury jak i sposobu istnienia. Istoty, która dzięki swej niczym nie zaprzyczynowanej woli powołała do istnienia wszystko, co jest i która wpływa za pośrednictwem swej zachowawczej mocy na historie świata i człowieka.
Wykład ma na celu w formie syntetycznej omówienie doktryny pochodzenia świata na bazie analiz pism apologetów greckich i wskazanie odmienności wczesnochrześcijańskiego przesłania poprzez ukazanie zupełnej wyjątkowości Bożej przyczynowości. Zgodnie z nią, jedyną i absolutną przyczyną powstania świata i człowieka był stwórczy, w pełni wolny akt jedynego, odwiecznie istniejącego Boga.
dzień i godzina
(Wtorek) 10:30 - 11:00
sala
CTW-220 (Centrum Transferu Wiedzy)
organizator
Sekcja Historii Filozofii Starożytnej i ŚredniowiecznejPrzewodniczący Sekcji: prof. dr hab. Mikołaj Olszewski (PAN)
Sekretarz Sekcji: dr hab. Dorota Zygmuntowicz, prof. PAN
obradom przewodniczy
dr Andrzej Stefańczyk
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II